Röd currygryta

Här har vi en lite ovanlig thai-inspirerad gryta med lite annorlunda ingredienser som till exempel sötpotatis. Jag tycker den var god även om det blev lite kaka på kaka med både sötpotatis och ris, nästa gång skulle jag nog bara ta ris och strunta i sötpotatisen! Inom kort kommer jag också lägga ut ett recept på en annan maträtt med röd curry, fast då med räkor och wokade grönsaker så håll utkik för det var mums!



4 port.

1 sötpotatis
1 gul lök
ca 600 g ljust, tunnt kött såsom skinschnitzel
Salt och svartpeppar
125 g minimajs
75 g sugarsnaps
1 msk olja till stekning
1 msk färsk ingefära
1 msk röd currypasta
2 vitlöksklyftor
1/2 burk kokosmjölk
2 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning

Skala sötpotatisen. Skär sötpotatisen i 1/2 cm stora skivor och skär dem sen i tunna strimlor. Finhacka gul lök. Bryn köttet i lite olja i en stekpanna, gärna i omgångar så köttet blir brynt och inte kokt. Krydda med salt och svartpeppar. När köttet är färdigstekt lägger du upp det på lite hushållspapper. Stek sedan sötpotatis och lök på medelvärme till potatisen mjuknat. Lägg därefter i minimajs och sugarsnaps och låt fräsa med i 1-2 minuter. Skala och rinriv ingefära på ett rivjärn. Lägg grönsakerna åt sidan i stekpannan och tillsätt lite olja, fräs sedan currypasta, pressade vitlöksklyftor och ingefära i oljan i någon minut. Till sist tillsätter du kokosmjölk, vatten och kycklingbuljongtärning. Koka upp och låt koka några minuter. Lägg ned köttet och låt allt blir varmt. Servera med ris.

Inspiration: Lina Gebäck

Kommentarer
Postat av: somdu

Härlig blogg du har! jag som älskar mat, detta passar mig perfekt :-)

2011-02-02 @ 11:40:37
URL: http://blogg.mama.nu/somdu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0