Nougattryffel

Julbak nr 1 helgen - nougattryffel! Jag samt min syster och bror har haft en mysig helg med massa julbak :)Nougattryffeln är jättesmarriga godbitar som räcker att att ha i små bitar då de är riktigt mastiga. Choklad i flera lager som gör att de blir fina att titta på och som sagt, goda att äta!



Tryffel:
100g mörk choklad
1 dl vispgrädde
1 msk smör

Garnering:
75g mörk choklad
25g vit choklad

Fyllning:
50g nougat

Bryt chokladen till tryffeln i mindre bitar. Koka upp grädde och smör i en kastrull. Låt chokladen smälta i den varma grädden. Ställ tryffeln kallt så den stelnar.
Smält 50g av garneringschokladen (den mörka) över ett vattenbad. Bred chokladen i en rektangel ca 10*20 på ett bakplåtspapper. Låt stelna. Bred sedan hälften  av tryffeln över chokladplattan.
Hyvla över nougaten och fördela resten av tryffeln över.
Smält resterande mörk choklad samt den vita chokladen (var för sig) över ett vattenbad. Bred den mörka chokladen ovanför tryffeln och ringla den vita chokladen över. Låt stå kallt i ca en timme. Skär i mindre bitar och servera direkt eller låt stå kallt till servering.

Inspiration: ICA Maxi

Kommentarer
Postat av: Helene

Va GOTT det såg ut !!

Jag har inte ätit godis på 1 månad nu = ))

Lite sugen blir jag.

Ha en mysig måndag.

Kram Helene.

2011-12-19 @ 10:15:44
URL: http://helenesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0