Fisksoppa

Nu har vi äntligen fått lite snö på marken! Ett tunt täcke av vit snö som gör att det blir lite ljusare ute så snön är väldigt välkommen för min del. Då det var lite krispigt ute igår tillagades en fisksoppa till middag, gillar verkligen grytor och soppor under höst/vintertid! I originalreceptet kan man även ha lax i soppan men jag hade tagit fram torsk ur frysen så då fick det helt enkelt bli en torsksoppa med räkor. Den var väldigt god och smakrik och att det är saffran i soppan gör inte saken sämre - mums!




 
4 port.

Lagom mängd torskfilé - jag hade 4 bitar torsk i soppan 
150-170g  skalade räkor
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
3 msk Hummerfond 
2 dl  vatten 
2,5 dl  matlagningsvin, vitt 
2,5 dl  matlagningsgrädde 
1 dl  crème fraiche 
1 paket  saffran 
1 tsk  salt 
0,5 krm  svartpeppar 
1 tsk  timjan 
1 tsk  basilika  
 
Skär fisken i 3 cm kuber. Strimla purjolöken, finhacka vitlöken och fräs löken i lite olja i en stor kastrull/gryta. Tillsätt salt, peppar, basilika, timjan, saffran, vatten, fond, vin, grädde och crème fraiche och låt sjuda ca 10 minuter. Lägg i fisken, koka upp och sjud tills fisken är klar. Tillsätt räkorna när du tagit bort kastrullen från plattan. Servera soppan varm tillsamman med en god smörgås och eventuellt en klick aioli.

Inspiration: Tasteline


Kommentarer
Postat av: Jennie ♥

sv: jaha åkej :P mn tror jag hoppar den :) allt bra med dej? kram

2011-12-07 @ 14:30:32
URL: http://jennsiii.blogg.se/
Postat av: A

Det är skönt nu när snön äntligen kommit och lyser upp lite!

Soppan ser fantstiskt god ut, och det finns inte något bättre än varm soppa snöiga vinterdagar...men jag inser, framför allt i dessa tider, att jag tillhör en minoritet. Jag tycker att saffran är otroligt otäckt! :)

2011-12-07 @ 16:52:04
URL: http://blogg.mama.nu/mammaliv
Postat av: CJ

Ska testas!

2011-12-13 @ 10:46:04
URL: http://cjs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0