Julbak - praliner med saltlakrits

Jag som älskar choklad och saltlakrits såg fram emot mitt julbak där jag gjorde praliner med smak av just saltlakrits =) Mums vad gott det blev säger jag bara, kan verkligen rekommenderas.



ca 30 st praliner

1,5 dl vispgrädde
10 st turkisk peppar
225 g choklad (jag blandade mörk och ljus choklad)
1 3/4 dl flor rörsocker
200 g mörk choklad att doppa pralinerna i
Flingsalt till garnering

Lägg grädden och turkisk peppar i en rostfri kastrull och låt koka upp under omrörning. Sjud med lock på kant i 10 minuter. Tillsätt chokladen i bitar och rör om till blandningen är slät. Ta bort kastrullen från plattan och låt blandningen svalna till rumstemperatur. Blanda i florsockret och rör om till massan är slät, täck över och låt stå svalt i två timmar. Smält den mörka chokladen över vattenbad. Forma massan till bollar som doppas i den smälta chokladen. Strö på lite flingsalt och låt stå kallt till chokladen stelnat. Förvara pralinerna svalt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0